Noua strategie la retailerii cu probleme: Inchid magazinul
si platesc doar chiria minima
O mare parte dintre retailerii activi pe piaţa locală,
loviţi puternic de scăderea puterii de cumpărare, ar putea ajunge în următoarea
perioadă la concluzia că poate fi mai profitabil să închidă spaţiul închiriat
într-o anumită locaţie şi să continue doar cu plata chiriei minime până la
expirarea contractului, fără să desfăşoare vreo activitate în spaţiul
respectiv.
Metoda, denumită «going dark», este deja aplicată pe
o scară tot mai extinsă de retaileri din Statele Unite ale Americii şi din
Europa Occidentală.
Acestă pârghie de optimizare a activităţii financiare este
viabilă în contextul în care retailerul aflat în dificultate are semnat un contract pe o perioadă standard
de cinci ani, pe care dacă îl reziliază unilateral se obligă la plata unor
penalizări usturătoare.
Trebuie
subliniat faptul că majoritatea contractelor înnoite după apariţia crizei
prevăd plata unei chirii minime pe spaţiul închiriat, la care se adaugă procent
din vânzări.
Spaţiu blocat
„Deşi nu a fost exclusa din strategiile de business, niciun
jucător de pe piaţa locală nu a comunicat public folosirea ei. Existenţa unor
spaţii închise are natura de a submina imaginea centrului comercial în faţa consumatorilor
diminuând atractivitatea şi competivitatea acestuia.
Pentru a preîntâmpina astfel de situaţii, proprietarii
centrelor comerciale trebuie să se asigure că includ în contractele de
închiriere clauze exprese prin care obligă comercianţii chiriaşi să îşi
desfăşoare activitatea în spaţiile închiriate, în timpul programului centrului
comercial, pe toată durata de valabilitate a contractului de închiriere.
Formularea
unor astfel de clauze diferă de la caz la caz, iar sancţiunile pentru
nerespectarea acestora trebuie să fie energice pentru a descuraja implementarea
unor astfel de practici”, a declarat pentru Capital Florin Ţineghe, asociat în
cadrul casei de avocatură DLA Piper.
Situaţia pieţei locale de retail este descrisă de numărul
mare de cererei de declanşare a procedurii de insolvenţă care s-a adunat pe
numele unor branduri notorii.
Majoritatea sunt formulate de proprietarii spaţiilor în care
activează aceste companii, care au ajuns în incapacitatea de a-şi mai achita
chiria lunară.
Printre cei mai cunoscuţi retaileri atacaţi în instanţă de
proprietarii mall-urilor din Bucureşti se numără: grupul LPP Fashion care
administrează activitatea brandurilor Reserved, Cropp Town şi House; Fashion
Retail Group - deţinut de Octavian Radu - care are în franciză brandurile
Debenhams şi Aldo; ETP Trading - deţinută de Răzvan Petrovici - care are în
franciză brandurile Celio, Etam şi Minelli; Steilmann, TNT, Costa Coffee, dar
şi retaileri locali precum Jolidon sau Tina R.
Noi nu avem astfel de clauze !!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu